Ana içeriğe atla

İŞ DÜNYASI RUSYA KRİZİNİ AŞMANIN YOLUNU BULDU


Türk markaları, mallarının Rusya gümrüklerinde takılmasını veya geri gönderilmesini önlemek için yeni çözümler geliştiriyor. Markalar; Kazakistan, Sırbistan ve Romanya gibi Rusya ile serbest ticaret anlaşmaları olan ülkeler üzerinden Rusya’ya girme yolunu zorluyor


Türkiye ile Rusya arasındaki gerginlik iki tarafın da ticaret hayatını olumsuz etkiliyor. Türkiye’nin Rusya’ya ihracatında Ocak ayında sert düşüş görüldü. Rusya’ya yapılan ihracat uçak krizi sonrası yaptırımların etkisinin net şekilde görülebileceği ilk dönem olan Ocak 2016’da 110 milyon dolara geriledi. Ocak 2015’te Rusya’ya ihracat 313.3 milyon dolar olarak gerçekleşmişti.
 
Farklı etiket önerisi
 
İhracattaki düşüşün yanı sıra Türk markalarının ülkeye gönderdiği ürünler konusunda da sıkıntı yaşanıyor. Ürünler geri gönderiliyor, gönderilmeyenler ise mümkün olduğunca geç işleme alınıyor. 
 
LC Waikiki, Koton, Colins gibi büyük markaların malları geri gönderilmiyor ancak gümrükten geçme süreleri eskiden 1 haftayı bulmazken şimdi 3 haftayı geçiyor.
 
Markaların çoğu ise bu kadar şanslı değil. Rus alıcılardan, “Türk malını alamıyoruz. Gidin başka ülke üzerinden ambalaj ve etiket değişikliği yapın, yeniden ürün alalım” teklifi olunca Türk markaları bu ihtimali değerlendirmeye başladı.
 
Birçok marka Kazakistan, Sırbistan ve Romanya gibi Rusya ile serbest ticaret anlaşmaları olan ülkeler üzerinden Rusya’ya sorunsuz girme yolunu araştırmaya başladı.
 
Türk markalarının sahipleri, bu gelişmeyle ilgili şu değerlendirmeyi yaptı:
 
Herkes araştırıyor
 
“Rusya, Türk markaları için genellikle en iyi pazarların başında geliyor. Kimse bu pazardaki varlığını kaybetmek istemiyor. Dolayısıyla serbest ticaret anlaşması olan ülkelerde üretim ve ihracat imkanlarını hepimiz araştırıyoruz. Sırbistan’da yüzde 50’den fazla işlenmiş bir ürün, Sırbistan’dan Rusya’ya gümrük vergisi olmadan ihraç edilebiliyor. Bu fırsatları değerlendirip değerlendiremeyeceğimizi, yasal yaptırımları inceliyoruz. Yoksa ciddi sıkıntılar yaşanacak. Üretim ve istihdam da olumsuz etkilenecek.”
 
Rusya 20’nci sıraya geriledi
 
Geçen yıl Türkiye, Rusya’ya 3.6 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirmişti. Rusya, Türkiye’nin 9’uncu büyük pazarı olmuştu. Ocak ayıyla birlikte Rusya, Yunanistan’ın bile gerisine düşerek 20’nci sıraya geriledi.

Türkiye Sosyal Ekonomik Siyasal Araştırmalar Vakfı (TÜSES) Rusya krizinin olası ekonomik sonuçlarına ilişkin yayınlanan raporda, “Mal ticareti, enerji, turizm, inşaat, konut, yabancı sermaye girişleri dışında; deri, tekstil, otomotiv, gıda gibi sektörlerle taşımacılık, seyahat endüstrileri, istihdam ve vergi gelirleri üzerinde de olumsuz etkileri dikkate alındığında Rusya krizinin kötü senaryoda GSYH ödemeler dengesi ve yabancı sermaye girişi üzerindeki toplam olumsuz etkisinin yıllık 11 milyar dolardan fazla oluşması bekleniyor” denildi.
Necla Dalan/Vatan

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

EFSANE MARKA TIFFANY&TOMATO 'YU KİM SATIN ALDI?

Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. O marka geri dönüyor... Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. Bu önemli marka 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. 1998’de ise Tiffany ve Tomato isimleri icradan ayrı ayrı satıldı. Tiffany ismini Modateks, Tomato adını da Juior Tekstil satın aldı. Tiffany ismi ise 2012’de Batik Örme’ye geçti. Batik Örme, Tiffany ismiyle mağazalar açarak markayı büyütmeye başlamıştı. Geçtiğimiz hafta yolumuz Maltepe CarrefourSA’daki Tiffany mağazasına düştü. Mağazanın ismi ve tabelasının değişmiş olduğunu gördük. Tıpkı efsane olduğu dönemlerdeki gibi Tiffany&Tomato olmuş. Batik Örme’nin sahiplerini aradık ancak ulaşamadık.  Duyduğumuza göre firma, Tomato’nun da isim hakkını satın almış. Peki, Batik Örme ne zamandır ...