Ana içeriğe atla

SANAYİ'DE ÜRETİM DURDU,LÜKS'TE BÜYÜME DURMADI

Bu büyüme ‘hormonlu büyüme’ değil, ‘Mercedes’li büyüme... Büyümenin lokomotifi sanayidir. Yılın ilk çeyreğinde sanayide üretim artışı ‘sıfır’ oldu. Ancak lüks otomobil satışları iki kat arttı, büyüme lüks tüketimden kaynaklandı.

Güngör Uras'ın yazısından alıntı

‘Hormonlu’ değil Mercedes’li büyüme!


Bu büyüme ‘hormonlu büyüme’ değil, ‘Mercedes’li büyüme... Büyümenin lokomotifi sanayidir. Yılın ilk çeyreğinde sanayide üretim artışı ‘sıfır’ oldu. Ancak lüks otomobil satışları iki kat arttı, büyüme lüks tüketimden kaynaklandı

2015 yılının ilk 3 ayında Türkiye ekonomisi ‘Mercedes’ sayesinde büyüdü. Dünyada Mercedes sayesinde büyüyen tek ülke herhalde Türkiye’dir.

Diyanet İşleri Başkanı için, Büyük Türk Büyükleri için satın alınan lüks Mercedes’leri eleştirenler, bu sonuç karşısında herhalde mahcup duruma düşecekler.(!)

Tüm sanayide üretim artışı 0.0 (yazı ile; sıfır) oldu. Halkımız gıda, içki ve tütüne geçen yılın aynı dönemine göre daha az para harcayabildi.



Ama Türkiye Mercedes, BMW ve Audi satışları sayesinde (Allaha bin şükür) büyüdü. (Veya büyüyor gibi görüntü verdi!)

Otomobil alarak büyüdük

Büyümenin lokomotifi tarımsal üretimdir, sanayi üretimidir. Tarımın büyümedeki ağırlığı yüzde 4.6 gibi düşük bir ağırlık ama, sanayi kesiminin ağırlığı yüzde 33.2 oranında.
2015 yılının ilk 3 ayında tarımda üretim artışı yüzde 2.7 oldu. Sanayide ise üretim artmadı. Ama ekonomi bütünü ile yüzde 2.3 oranında büyüdü.

Büyümenin arkasında tüketim harcamalarının artışı var. Tüketim harcaması ise gıdaya, giyime değil de otomobile, lüks ve ithal otomobile gitti.

Ocak-Mart döneminde Türkiye genelinde otomobil satışları yüzde 42, hafif ticari araç satışları yüzde 78 arttı.

2014 yılının ilk 3 ayında 3 bin 233 Mercedes satılmışken, 2015 yılının aynı döneminde 7 bin 266 Mercedes satıldı. BMW satışları 2 bin 826’dan 5 bin 124’e, Audi satışları 2 bin 380’den 3 bin 398’e yükseldi.

İlk üç ayda 2014 yılında 68 bin ithal binek otomobili satılmıştı. 2015 yılında 92 bin ithal binek otomobili satıldı.

Üretimsiz büyüme olmaz

Üretimsiz büyüme sürdürülemez. Otomobil satışına dayalı büyüme, gelir dağılımındaki çarpıklığı gösterir.

Nüfus artıyor. Artan nüfusa Suriyeli göçmenler eklendi. Bir yılda gıda harcamaları artmıyor. Artamıyor. Geriliyor.

Bu durumda otomobil satışlarından kaynaklanan tüketim artışının ortanın üstü kesimin harcamaları olduğu anlaşılıyor.



Yılın ilk 3 ayında yüzde 2.3 büyüme özetle şöyle gerçekleşti:

Otomobil satışlarına dayalı tüketim harcamalarında, özel kesim tüketiminin büyümeye katkısı yüzde 3.0 oranında, kamu kesimi tüketiminin büyümeye katkısı yüzde 0.3 oranında oldu. Stoklardaki artış büyümeye yüzde 0.2 katkı yaptı. Yatırım harcamalarında artış sıfır oldu. Net dış ticaretin büyümeye katkısı negatif (eksi) 1.2 olarak hesaplandı. Sonuç olarak ekonomi yüzde 2.3 büyümüş oldu.

Milliyet

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ÜNLÜ GİYİM MARKASINI SATTI,RESTORAN İŞİNE GİRDİ

Markasını devreden, ancak üretim tesislerinde fason üretime devam eden şirket, yeni dönemde restoran işine odaklanmaya karar vermiş. Arslanlı Örme Sanayii’nin sahibi Kaynar Ailesi restoran işletmeciliği alanına hızlı bir giriş yaptı. Yakın zamanda Arslanlı markasını devreden, ancak üretim tesislerinde fason üretime devam eden şirket, yeni dönemde restoran işine odaklanmaya karar vermiş. Arkadaşımız Ceyhan Konuk’un görüştüğü ailenin ikinci kuşak temsilcisi Erman Kaynar, bu işe ciddi bir kaynak ayırdıkları bilgisini veriyor. Kaynar, yakın zamanda tekstil işinden tamamen çıkmayı planladıklarını da ekliyor. Levent’te Kanyon AVM’nin hemen yanında yer alacak Butcha Steakhouse ve Marly şirketin ilk yatırımları. Bu restoranlar 1 Ağustos’ta hizmete girecek. Butcha Ankara’da da şubeleri bulunan ünlü bir steakhouse. Markanın İstanbul haklarını satın alan Kaynar Ailesi, bu markayla büyümeye devam edecek. Marly ise geniş bir bara sahip ve dünya mutfaklarından örnekler sunan yeni bir format ol...