Ana içeriğe atla

OTOMOTİV'DE 1,3 MİLYAR DOLAR KUR KAYBI YAŞANDI

Otomotiv endüstrisi ihracatı mayıs ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 27 gerileyerek bir milyar 482 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Otomotiv endüstrisi ihracatı mayıs ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 27 gerileyerek bir milyar 482 milyon dolar olarak gerçekleşti. Otomotiv ihracatında euro/dolar paritesinden kaynaklanan kayıplar son 5 ayda toplamda bir milyar 350 milyon doları buldu.

OİB, Türkiye otomotiv endüstrisinin mayıs ayı ihracat verilerini açıkladı. Otomotiv endüstrisi, mayısta ihracatta parite kaynaklı olarak 236 milyon dolarlık kayıp yaşadı. Bu dönemde yalnızca otobüs-minibüs-midibüs ürün grubunda artış yaşanırken, diğer ürün gruplarında aynı başarı sağlanamadı. Yılın ilk 5 aylık döneminde de otomotiv endüstrisi ihracatında parite kaynaklı yüzde 12 kayıpla 8 milyar 521 milyon dolarlık dış satışa imza atıldı. Önemli pazarların birçoğunda ihracatta azalma devam ederken, Birleşik Devletler'e yönelik süren yükseliş geçtiğimiz ayda istikrarını korudu.

Otomotiv endüstrisi ihracatında yan sanayi mayıs ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17 azalışla 692 milyon dolar ihracata imza attı. Bunu yüzde 34 kayıp ve 444 milyon dolarla binek otomobiller, yüzde 47 gerileme ve 219 milyon dolarla eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar izledi. Geçtiğimiz ay artış gösteren otobüs-minibüs-midibüs ürün grubu yüzde 9 yükseliş ve 101 milyon dolarlık ihracatla öne çıktı. Diğer başlığı altında da yüzde 20 azalışla 25 milyon dolarlık ihracata imza atıldı.

Binek otomobillerde en büyük pazar konumunda bulunan Birleşik Krallığa yönelik ihracat yüzde 63, Birleşik Devletlere yüzde 100, yan sanayide de İran'a yüzde 22 seviyesindeki yüksek oranlı artışların da kayıpların önüne geçemediği gözlerden kaçmadı.

Yılın ilk 5 aylık döneminde de yan sanayide yüzde 15 kayıpla 3 milyar 520 milyon, binek otomobillerde yüzde 11 azalışla 2 milyar 862 milyon, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda yüzde 13 gerilemeyle bir milyar 549 milyon, otobüs-minibüs-midibüs ürün grubunda da yüzde 13 artışla 470 milyon dolarlık dış satış yapıldı. Diğer başlığı altında da yüzde 16 gerilemeyle 120 milyon dolar ihracat gerçekleşti.

BİRLEŞİK DEVLETLERDE ARTIŞ SÜRÜYOR

Mayıs ayı ihracat verilerinde ülke bazlı olarak da en fazla ihracat yüzde 23 azalmasına rağmen 272 milyon dolarla Almanya'ya yapıldı. Bunu yüzde 17 gerileme ve 180 milyon dolarla Birleşik Krallık, yüzde 24 kayıp ve 124 milyon dolarla Fransa izledi. Birleşik Devletler'e yüzde 47 yükselişle 47 milyon, İran'a ise yüzde 20 artışla 20 milyon dolarlık dış satış gerçekleşmesi dikkat çekti. Ocak-mayıs döneminde de Almanya'ya yüzde 13 gerilemeyle bir milyar 390 milyon, Birleşik Krallık'a yüzde 12 artışla bir milyar 137 milyon, Fransa'ya da yüzde 14 azalışla 817 milyon dolarlık dış satış yapıldı. Birleşik Devletler'e yüzde 64 oranında artışla 261 milyon dolarlık ihracat dikkat çekti.

ÜRETİME VERİLEN ARA BİNEK OTO VE TİCARİ ARAÇLARI VURDU

OİB Başkanı Orhan Sabuncu, otomotiv endüstrisinin ihracat verilerini değerlendirirken, küresel anlamda devam eden doların yükselmesinin kaçınılmaz etkilerini gördüklerini yineledi. Sabuncu, şunları söyledi: "Ocak – mayıs döneminde parite kaynaklı kayıp toplamımız bir milyar 350 milyon doları buldu. Dış kaynaklı kayıplar olmasıydı bugün endüstrimizin toplam ihracatı 10 milyar dolar seviyesinde olacaktı. Bu da bizim hedeflerimizi yakalayacaktı. Ancak yine de endüstrimiz paritedeki olumsuzluklara rağmen adet bazında ihracatından ödün vermeden yolumuza devam ediyoruz."

Sabuncu, otomotiv endüstrisinde mayıs ayında beklenmedik gelişmelerle üretime ara verildiğini hatırlatarak "Mayıs ayında ihracatta eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlarda yüzde 47, binek otomobillerde de yüzde 34'ü bulan kayıpların yaşanmasında bazı ana ve yan sanayi firmalarımızda üretim durmalarının da etkili olduğunu düşünüyoruz." dedi.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

EFSANE MARKA TIFFANY&TOMATO 'YU KİM SATIN ALDI?

Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. O marka geri dönüyor... Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. Bu önemli marka 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. 1998’de ise Tiffany ve Tomato isimleri icradan ayrı ayrı satıldı. Tiffany ismini Modateks, Tomato adını da Juior Tekstil satın aldı. Tiffany ismi ise 2012’de Batik Örme’ye geçti. Batik Örme, Tiffany ismiyle mağazalar açarak markayı büyütmeye başlamıştı. Geçtiğimiz hafta yolumuz Maltepe CarrefourSA’daki Tiffany mağazasına düştü. Mağazanın ismi ve tabelasının değişmiş olduğunu gördük. Tıpkı efsane olduğu dönemlerdeki gibi Tiffany&Tomato olmuş. Batik Örme’nin sahiplerini aradık ancak ulaşamadık.  Duyduğumuza göre firma, Tomato’nun da isim hakkını satın almış. Peki, Batik Örme ne zamandır ...