Ana içeriğe atla

SAHTE ÇEK KARE KOD İLE ÖNLENECEK

Türkiye’de 1.8 milyon çek keşidecisi var. 22 Ağustos’tan itibaren tüm çekler yasal olarak karekodlu hale gelecek.



Satıcı ürününü teslim etmeden önce çekin sahte veya karşılıklı olup olmadığını öğrenebilecek

Türkiye’de ticari hayatın vazgeçilmez araçlarından olan çekte bu ay içinde, 22 Ağustos tarihi itibariyle yeni bir dönem başlıyor.

Çek kullanımında karşılıksız ve sahte çek risklerini azaltmak için bir yıl önce başlatılan karekodlu çek zorunlu olmadığından yeteri kadarı yaygınlaşmadı. Çek kullanımındaki risklerin en aza indirilmesinin hedeflendiği piyasada, bu ayın sonundan itibaren keşidecilerin çekleri karekodlu çek olarak zorunlu hale geliyor.

Böylece mal alım satımı gerçekleşmeden önce alıcının ibraz ettiği çekin karşılıklı olup olmadığı veya üzerinde oynanmış (sahte çek) çek olup olmadığı da açığa çıkmış olacak. Torba Yasa içinde yapılan yeni düzenlemeyle başlayacak olan karekodlu çek uygulamasında keşidecinin bilgisine girildiğinde banka sistemlerinde iki temel bilgiye bakılacak. 

Bir, verilen çek karşılıklı mı değil mi, iki çek üzerinde sahtekârlık yapılmış mı yapılmamış mı? Bu iki soruya net yanıt alındıktan sonra çekin sahibine ilişkin diğer bilgilere, yıllara göre borçluluk profiline ve ödeme alışkanlıklarına bakılacak. Böylece verilen çek güvenli denilerek daha sonra karşılaşılabilecek riskli durumların önüne geçilmiş olacak.

Bankaya bağlantı

Kredi Kayıt Bürosu (KKB) verilerine göre Türkiye’de 1.8 milyon keşideci var. Yeni yasal düzenlemeye göre artık bütün çekler karekodlu çek olacak.

Çekin bu yeni versiyonundan önce bankacılık sisteminde çeki ibraz edene ilişkin oransal bilgilere ulaşılıyordu. Yeni karekodlu çek uygulamasında ise çeki alan satıcı, akıllı telefon ve tablet aracılığıyla direkt olarak elektronik ortamda bankaya bağlanma imkânına sahip olacak.

Türkiye’de çek kullanımına bakıldığında son altı yılda çek adedinin değişmediği ve çekin en fazla küçük ve orta boy şirketler tarafından sermaye olarak sağlamak amacıyla kullanıldığı görülüyor.

KKB’nin Findeks sisteminin toplam 1.5 milyon üyesi bulunuyor. Bu üyelerin 1.45 bini birey, şirket üye sayısı ise sadece 50 bin. Findeks’te ayda toplam 2.5 milyon rapor üretiliyor. Üretilen raporların yalnızca 30 bini şirketler tarafından talep edilen raporlar.

Akıllı cep’le kontrol

Karekodlu çek, çeki düzenleyenin (keşidecinin) banka ve şube bilgilerini, hesap numarasını ve çek numarasını içeriyor. Akıllı cep’e indirilen Findeks Mobil Uygulamasına okutulan karekodlu çek aracılığıyla, çek yaprağının doğruluğu ve keşidecinin geçmiş çek ödeme performansı görülüyor.

Karşılıksız çeki % 80 azaltıyor

Karekodlu çeke ilişkin verileri toplayan Kredi Kayıt Bürosu’nun tespitlerine göre Çek Raporu, keşidecinin geçmiş çek ödeme performansına dair bilgileri gösterdiğinden karşılıksız çek alma ihtimalini yüzde 80 azaltıyor.

Çekin doğruluğu teyit edilebildiği için ticari alışverişlerdeki dolandırıcılık riskinin azaltılmasında etkili oluyor. Kullanımı hızlı ve pratik. Keşidecinin çek kullanımı ile ilgili bilgilerine bir sorgulama ile kolayca ulaşılıyor. Sorgulamadan sonra ikinci bir onay adımı olmaksızın keşidecinin özet çek raporu alınıyor.

Karekodlu çek keşidecinin ödemelerine sadık ve güvenilir olduğunu ispat ettiğinden pazarlık gücünde de rol oynuyor.

Özellikle KOBİ’ler, çek ile yaptıkları vadeli mal alımlarıyla sermaye döngüsü yaratıyorlar. 

Kadife Şahin/Milliyet

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

EFSANE MARKA TIFFANY&TOMATO 'YU KİM SATIN ALDI?

Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. O marka geri dönüyor... Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. Bu önemli marka 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. 1998’de ise Tiffany ve Tomato isimleri icradan ayrı ayrı satıldı. Tiffany ismini Modateks, Tomato adını da Juior Tekstil satın aldı. Tiffany ismi ise 2012’de Batik Örme’ye geçti. Batik Örme, Tiffany ismiyle mağazalar açarak markayı büyütmeye başlamıştı. Geçtiğimiz hafta yolumuz Maltepe CarrefourSA’daki Tiffany mağazasına düştü. Mağazanın ismi ve tabelasının değişmiş olduğunu gördük. Tıpkı efsane olduğu dönemlerdeki gibi Tiffany&Tomato olmuş. Batik Örme’nin sahiplerini aradık ancak ulaşamadık.  Duyduğumuza göre firma, Tomato’nun da isim hakkını satın almış. Peki, Batik Örme ne zamandır ...