Ana içeriğe atla

RAHMİ KOÇ'UN TEKLİFİNE HAYIR DİYEN DÜNYA DEVİ KİM?

Dünyanın en önemli şirketleri ve holdingleriyle ortaklık anlaşmaları imzalayan, büyük yatırımlar yapan Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, yıllar önce tekliflerine “Hayır” cevabı veren dünya devini açıkladı.

Bugüne kadar pek çok önemli ortaklığa ve bu ortaklıklar kapsamında milyarlarca dolarlık yatırımlara imza atan Koç Holding’in Şeref Başkanı Rahmi Koç, 40 yıldan fazla bir süre önce, alanında dünya lideri olan şirkete yaptıkları teklife neden “Hayır!” yanıtı aldıklarını açıkladı.

Koç, oto kiralama alanında dünyanın bir numaralı şirketi Hertz’in ortaklık teklifini kabul etmediğini, bunun üzerine de Avis ile başarılı bir ortaklık oluşturduklarını anlattı.
Araç kiralama alanında dünyanın en büyüklerinden biri olan Avis’in Türkiye’deki 40. yılı nedeniyle hazırlanan ve 40 farklı kişinin kaleme aldığı kitaba kısa bir mektup yazan Koç, araç kiralama işini Türkiye’de geliştirmek amacıyla Hertz’le görüştüklerini, ancak “Hayır” yanıtı aldıklarını belirtti.  

‘Bloomingdale aziz ahbabım’

Koç, söz konusu teklifi ve gelinen süreci şu şekilde anlattı:
“Türkiye’nin ilk duty free mağazasını, Türk Hava Yolları’ndan ayrılan Atilla Bey ile açtık. Türkiye’ye ilk kredi kartı Diners Club’ı ben getirdim. Kurucusu Arthur Bloomingdale, New York’taki Departman Store’lerin sahiplerindendir, aziz ahbabımdı. Bu yenilikleri takiben, baktık ki memlekette araç kiralamaya talep var ve bir iki arabası olanlar bu işi yapıyorlar. Bunun üzerine araç kiralamada o dönemin bir numarası Hertz ile temas ettik, ‘Gelirsek, biz kendimiz geliriz’ dediler.”

Bunun üzerine Avis ile görüştüklerini kaydeden Koç, “Memnuniyetle geleceklerini söylediler. Fakat ‘Türk piyasası daha bu konuya henüz hazır değil’ gibi laflar ettiler. Sonunda onları ikna ettik” ifadesini kullandı.

Koç, “Avis kültürü ile Koç kültürü birleşince, kırmızı ceketli kadın ve erkek çalışanlarıyla, daima yenilenen filosuyla, çok iyi servisleriyle şirket, hem yurt içinde hem franchise aldığımız ülkelerde başarıdan başarıya koşmakta” dedi.



‘Avis çok akıllılık etti’

Koç Holding Yönetim Kurulu Üyesi Semahat Arsel de, 7 Ağustos 1974’te Avis Setur Oto Kiralama A.ş’nin hayata geçtiğini, yıllar içinde şirket ünvanlarının değişmesine, yaşanan sıkıntılara rağmen Avis’in Türkiye’den ve ortaklıktan ayrılmadığını kaydetti.
Arsel, “Avis ilk yıllarda Türkiye’deki performanstan hiç de tatmin olunmadığı halde, ne Türkiye’den ne de Koç Grubu’nu bağlı Setur’dan kopabildi. Bence çok akıllılık etti. Aksi halde bu günlerin başarısını ne biz görebilirdik, ne de onlar...” ifadesini kullandı.

İşe 9 Anadol’la başladılar

Lisans sözleşmesinin imzalanmasının ardından Türkiye nüfusunun 39 milyon, araç sayısının 648 bin, kişi başına düşen araç sayısının da 16 olduğu 1974 yılında, Avis’in Türkiye macerası 9 adet Anadol ile başladı. Yıllar içinde bu filoya Tofaş’ın Kuş Serisi modelleri, Ford Taunus, daha sonra da ithal Avrupa ve Amerika yapımı araçlar dahil oldu. Hatta şoförlü limuzin hizmeti de verildi.

30 bine yakın araç parkı bulunan Avis Türkiye, gelecek 5 yılda her yıl 475 milyon dolar yatırımla 71 bin araçlık parka ulaşmayı hedefliyor. Araç paylaşımı şirketi ZipCar’ı da Türkiye’de hizmete sokmayı hedefleyen şirket, saatlik araç kiralayacak.
Azerbaycan ve Erbil’de ofisleri bulunan Avis Türkiye, başka ülkelerde de benzer hizmetler vermeyi planlıyor.

Levent Köprülü/Milliyet

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

EFSANE MARKA TIFFANY&TOMATO 'YU KİM SATIN ALDI?

Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. O marka geri dönüyor... Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. Bu önemli marka 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. 1998’de ise Tiffany ve Tomato isimleri icradan ayrı ayrı satıldı. Tiffany ismini Modateks, Tomato adını da Juior Tekstil satın aldı. Tiffany ismi ise 2012’de Batik Örme’ye geçti. Batik Örme, Tiffany ismiyle mağazalar açarak markayı büyütmeye başlamıştı. Geçtiğimiz hafta yolumuz Maltepe CarrefourSA’daki Tiffany mağazasına düştü. Mağazanın ismi ve tabelasının değişmiş olduğunu gördük. Tıpkı efsane olduğu dönemlerdeki gibi Tiffany&Tomato olmuş. Batik Örme’nin sahiplerini aradık ancak ulaşamadık.  Duyduğumuza göre firma, Tomato’nun da isim hakkını satın almış. Peki, Batik Örme ne zamandır ...