Ana içeriğe atla

KARŞILIKSIZ ÇEK TUTARI'NDA %72 ARTIŞ YAŞANDI

Artan enflasyon ve sonu gelmeyen zamlar karşılıksız çekte patlamaya yol açtı.

Artan enflasyon ve sonu gelmeyen zamlar karşılıksız çekte patlamaya yol açtı. 2015 yılının ilk çeyreğindeki karşılıksız çek tutarı, küresel krizin yaşandığı 2009’daki seviyeyi aştı. Yılın ilk üç ayında karşılıksız çıkan çek adedi 172 bin 557, tutarı ise 7,4 milyar lira oldu.

Türkiye’de artan enflasyon ve malzeme fiyatları esnafı zor duruma soktu. 2015 yılının ilk çeyreğinde Karşılıksız çek adedi ve tutarı dramatik bir şekilde arttı ve 2009 ve 2012 yılları ortalamalarının üzerine çıktı. 2014 yılı ile karşılaştırıldığında ise ortalama aylık karşılıksız çek tutarı yüzde 42,4 artış gösterdi. 2014’ün ilk 3 ayı ile karşılaştırıldığında ise bu yıl ilk çeyrekte yüzde 72 artış yaşandı.

Türkiye Bankalar Birliği risk merkezinde açıklanan karşılıksız çekler dosyasına göre; ABD merkezli küresel krizin en yoğun olduğu 2009 yılında Türkiye ekonomisi yüzde 4,85 küçülme göstermiş, karşılıksız çek adedi 1 milyon 756 bin 778 adet, tutar olarak ise 23 milyar liraya yükselmişti.

Aylık olarak ortalama karşılıksız çek tutarı ise 1,9 milyar liraya ulaşmıştı.  Euro Bölgesi krizinin etkin olarak görüldüğü 2012 yılında Türkiye yüzde 2,3 büyüme gerçekleştirmişti. Karşılıksız çek adedi önceki yıla göre 943 bin 106’ya, karşılıksız çek tutarı ise 21 milyar liraya yükselmişti. Aylık ortalama ödenmeyen çek tutarı ise 1,7 milyar TL olarak gerçekleşmişti. Bu yıl ilk çeyrekte ise 7,4 milyar liraya ulaştı. Bu sürede 172 bin 557 adet karşılıksız çek yazıldı.

Alan Menkul Değerler Genel Müdür Yardımcısı Yeliz Karabulut, geçtiğimiz günlerde yayınladıkları ‘2015 Türkiye Görünümü-Potansiyel Riskler ve Testler’ raporuna dikkat çekerek, TL’nin aşırı değer kaybetmesi ve büyümenin yavaşlaması sebebiyle reel sektörün olumsuz etkilendiğini belirtti.

2015 ilk üç aya ait karşılıksız çek rakamının artmasının bunun delili olduğunu ifade eden Karabulut, “Merkez Bankası’nın TL’nin değerini koruma ve enflasyonu dizginleme adına faiz adımında geç kalmaması gerekiyor. Merkez Bankası 2014 yılının ilk çeyreğinde 550 baz puan faiz artırımına gitmişti, eğer daha önce müdahale etmiş olsaydı ya da faiz artıracağına yönelik sinyaller gelseydi belki de 200 baz puan ile aynı etkiyi sağlayabilirdi. Yani faiz adımında geç kalınması daha kuvvetli bir faiz artışına neden oluyor.” dedi.

Karabulut, ‘Faiz artışı çare mi?’ sorusuna ise “Faiz konusunda ölçü kaçmadan reel sektörde çarkları durdurmadan adım atması, kamu harcamalarının artırılması, güven ortamının sağlanması, seçim sonrası uygulanacak ekonomi politikalarının belli olması gerekiyor. Türkiye bu adımlarla vakit kazanırken, diğer taraftan yapısal reformları en kısa zamanda hayata geçirerek yeni bir hikâye oluşturmalı.” diye cevap verdi.
Arif Bayraktar/Zaman

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

EFSANE MARKA TIFFANY&TOMATO 'YU KİM SATIN ALDI?

Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. O marka geri dönüyor... Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. Bu önemli marka 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. 1998’de ise Tiffany ve Tomato isimleri icradan ayrı ayrı satıldı. Tiffany ismini Modateks, Tomato adını da Juior Tekstil satın aldı. Tiffany ismi ise 2012’de Batik Örme’ye geçti. Batik Örme, Tiffany ismiyle mağazalar açarak markayı büyütmeye başlamıştı. Geçtiğimiz hafta yolumuz Maltepe CarrefourSA’daki Tiffany mağazasına düştü. Mağazanın ismi ve tabelasının değişmiş olduğunu gördük. Tıpkı efsane olduğu dönemlerdeki gibi Tiffany&Tomato olmuş. Batik Örme’nin sahiplerini aradık ancak ulaşamadık.  Duyduğumuza göre firma, Tomato’nun da isim hakkını satın almış. Peki, Batik Örme ne zamandır ...