Ana içeriğe atla

İHRACATTA KARLILIK ALARMI

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) 2015 yılı 1’inci çeyrek gerçekleşme ve 2’inci çeyrek beklenti anketi sonuçlarına göre,

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından geleneksel hale getirilen ve yılın çeyreklerine göre gerçekleşme ve beklentileri değerlendiren Eğilim Anketi çalışmasının 2015 yılı 1’inci çeyrek gerçekleşme ve 2’inci çeyrek beklenti sonuçları açıklandı.

Anket sonuçlarına göre ihracatçı firmalar yaşanan sıkıntılara rağmen Pazar payı kazanmaya odaklandı. İhracatçı firmaların yüzde 39’u, yılın ilk çeyreğinde yeni pazarlara girebildi. Anket sonuçlarını değerlendiren Büyükekşi, ihracatçıların tüm dünyada yaşanan daralmaya rağmen, karlılığının düşmesini göze alarak ‘Pazar payı kazanmaya odaklandığını’ söylerken, “İhracatçılarımız bunun için yatırım yapmaya ve istihdama katkı vermeye devam ediyor” dedi. 

2’inci çeyrekte birim ihraç fiyat beklentilerinin yükselmesini de olumlu olarak değerlendiren TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Birim ihraç fiyat beklentilerinin artması ihracat için çok iyi bir gelişme çünkü ihracatımızı kilo bazında arttırıyoruz. Buna ek olarak birim fiyat beklentilerinin artması önümüzdeki dönemde ihracatımıza pozitif yansıyacak.” dedi. Büyükekşi, ilk çeyrekte girdi maliyetlerinin arttığını belirten ihracatçıların oranının yüzde 66,5 olduğunu enerji birim girdi maliyetlerinin arttığını belirten firmaların oranının ise yüzde 48’den yüzde 55’e yükseldiğini ifade etti. 

İhracata parite etkisi

Firmaların hammadde temininde döviz dağılımında en yüksek payı Euro’nun aldığını belirten TİM Başkanı “Euro ihracat kırılımında yüzde 49, ithalat kırılımında ise yüzde 42’lik bir paya sahip. Euro kazanıp dolar harcayan bir yapıda paritedeki düşüşlerin bizi etkilemesinin sebebi de bu. Sadece AB-28 pazarında parite, ihracatımıza 4 ayda 4,5 milyar dolar negatif etki yaptı. Nasıl Euro yükseldiğinde, geçtiğimiz yıl aynı günlerde olduğu gibi pozitif etkisinden bahsediyorsak, Euro düştüğünde de negatif etkisini ortaya koyuyoruz” dedi.

Anketten öne çıkanlar sonuçlar şöyle;

•    İhracatçının 2’inci çeyrek USD / TL kur tahmini 2,66, EURO / TL kur tahmini 2,85, EUR/USD parite tahmini ise 1,07 oldu.
•    İhracatçılar, yıl sonunda pariteyi Dolar için 2,76, Euro için 2,91 ve Euro/USD için 1,07 öngördüklerini söyledi. 
•    İhracatçıların 2015 yıl sonu enflasyon tahmini yüzde 7.25 oldu.
•    İhracatçıların yıl sonu büyüme beklentisi yüzde 3.1 oldu.
•    İhracatçıların yüzde 61.4’ü döviz kurlarını öncelikli sorun olarak görürken; yüzde 44.6’sı enerji maliyetlerini, yüzde 39.6’sı ise ara mal ve hammadde fiyatlarını öncelikli sorun olarak tanımladı.
•    Rusya en yüksek oranda hedef pazar olarak belirginleşti. 
•    Rusya’yı ABD, Çin, Almanya ve Brezilya izledi. 
•    Yılın ilk çeyreğinde mevcut pazarlarda yeni müşterilerden sipariş aldıklarını belirten ihracatçıların oranı yüzde56 ile geçtiğimiz dönemdeki seyrini korudu.

Girdi Maliyetleri Artıyor

•    Anket sonuçlarına göre 2015 yılı ilk çeyreğinde ihracatçı firmaların üretim, tedarik ve enerji kullanımı açısından geçtiğimiz iki dönemde olduğu gibi üzerinde durdukları en önemli gerçekleşme girdi maliyetlerindeki artış oldu. 
•    Girdi maliyetlerinin arttığını belirten ihracatçıların oranı yüzde 66,5’tir. 
•    Yılın son çeyreğinde 8 puan gerileyen bu oran ilk çeyrekte eski trendine geri döndü. Benzer trend, enerji maliyetlerinde de görülmektedir. 
•    Enerji birim girdi maliyetlerinin arttığını belirten firmaların oranı yüzde 48’den yüzde 55’e yükselirken, elektrik tüketiminin arttığını belirenlerin oranı ise yüzde 41,2’den yüzde 34’e geriledi. 

İhracatçılar Umudunu Koruyor

•    2015 yılının 2. çeyreğine üretim ve ihracatlarının artacağı beklentisi ile giren «umutlu» ihracatçıların oranı sırasıyla yüzde 34,9 ve yüzde 37,6 olarak gerçekleşti. 
•    İhracatçı firmaların yüzde 29,3’ü üretimlerinin, yüzde 31,2’si ise ihracatlarının geçen yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında yükseldiğini belirtti.

Karlılık Alarm Veriyor

•    Genel karlılık düzeyinin azaldığını belirten firmaların oranı yüzde 45’ten yüzde 54,4’e, ihracatta karlılık düzeyinin azaldığını belirten firmaların oranı ise yüzde 40,4’ten yüzde 58,8’e yükseldi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ÜNLÜ GİYİM MARKASINI SATTI,RESTORAN İŞİNE GİRDİ

Markasını devreden, ancak üretim tesislerinde fason üretime devam eden şirket, yeni dönemde restoran işine odaklanmaya karar vermiş. Arslanlı Örme Sanayii’nin sahibi Kaynar Ailesi restoran işletmeciliği alanına hızlı bir giriş yaptı. Yakın zamanda Arslanlı markasını devreden, ancak üretim tesislerinde fason üretime devam eden şirket, yeni dönemde restoran işine odaklanmaya karar vermiş. Arkadaşımız Ceyhan Konuk’un görüştüğü ailenin ikinci kuşak temsilcisi Erman Kaynar, bu işe ciddi bir kaynak ayırdıkları bilgisini veriyor. Kaynar, yakın zamanda tekstil işinden tamamen çıkmayı planladıklarını da ekliyor. Levent’te Kanyon AVM’nin hemen yanında yer alacak Butcha Steakhouse ve Marly şirketin ilk yatırımları. Bu restoranlar 1 Ağustos’ta hizmete girecek. Butcha Ankara’da da şubeleri bulunan ünlü bir steakhouse. Markanın İstanbul haklarını satın alan Kaynar Ailesi, bu markayla büyümeye devam edecek. Marly ise geniş bir bara sahip ve dünya mutfaklarından örnekler sunan yeni bir format ol...