Ana içeriğe atla

SABANCI HOLDİNG CEO'SUNDAN ÖNEMLİ AÇIKLAMALAR

Sabancı Holding CEO'su Zafer Kurtul'dan önemli açıklamalar:

Dünyada düşük faiz ve bol likidite ortamının bir süre daha devam edeceğinin yavaş yavaş ortaya çıktığını anlatan Sabancı Holding CEO’su Zafer Kurtul, “Türkiye daha treni kaçırmış değil” diye konuşuyor. Kurtul, faiz tartışmalarına ilişkin de “Faizlerin yükseldiği ortamda bankalar da zarar ediyor” görüşünü dile getiriyor.

Sabancı Holding CEO’su Zafer Kurtul, dünyada likiditenin bir süre daha devam edeceğine dair sinyalleri ‘olumlu’ olarak değerlendiriyor. “Tren daha kaçmadı” diyen Kurtul ile hem holdingin planlarını hem de Türkiye ekonomisini konuştuk:

Şöyle bir görüş var: Gelişmekte olan ülkelerin lehine bir rüzgâr vardı, herkes yararlandı. Şimdi bu rüzgâr tersine döndü. Bu görüşe katılır mısınız? 

Genel anlamda finansal kriz dönemi bitti. Şimdi global olarak düşük büyüme, düşük enflasyon, düşük faiz oranları dönemi geliyor. Geçen yıl mayıshaziran döneminde FED’in parasal genişlemeyi kademeli azaltacağı yönünde açıklamaları oldu. Bu açıklamalardan özellikle gelişmekte olan ülkelerin piyasaları negatif etkilendi. Fakat görüyoruz ki düşük faiz ortamı ve bol likidite daha devam edecek. Türkiye için tren daha kaçmış değil. Avrupa’ya bakınca, 5 Haziran’daki Avrupa Merkez Bankası toplantısından ek likidite tedbirleri bekliyoruz, likidite bollaşacak. Yani dünyada likiditede çok hızlı bir azalma olmayacak. Türkiye’nin hala önünde fırsat var. Diğer taraftan Türkiye’nin yatırım yapılabilir kredi derecesini korumamız lazım. En son kredi derecelendirme kuruluşu S&P’nin Türkiye hakkında çıkardığı bir raporda büyümeye dikkat çekiyordu. Biz hem büyüme oranımızı yüksek tutmalıyız, hem de cari açık, borçlanma gibi konularda tedbirli olmalıyız. 

YÜKSEK FAİZİ KİMSE İSTEMEZ

Bu ikisi nasıl birlikte olacak? 

İşte burada önemli reformlar gerekiyor. Yapısal reformlara devam etmemiz gerektiği konusu bu anlamda çok önemli. Cari açığımızı milli gelirimizin yüzde 4 seviyelerinde tutarak yıllık yüzde 4-5 büyüme gerçekleştirebilirsek sağlıklı bir yapıdan söz ediyoruz demektir.

Enflasyon, kur ve faiz dengesinde biriyle oynadığınızda diğerini de etkiliyorsunuz. Birinden feragat mı etmek gerekiyor? 

Faizlerin yükselmesi hiçbirimizin istediği bir şey değil. Yüksek faiz ortamı hepimizin işini güçleştiriyor, biz faizlerin düşük olmasını istiyoruz. Faiz oranları enflasyonun altında olursa TL tasarrufu olanların tasarrufları reel olarak eriyor ve tasarruf etmenin cazibesi azalıyor. Faizlerin yükseldiği ortamda, bu çok net, bankalar zarar ediyor. Kârlar düşüyor. Faizlerin düşük olduğu ortamda bankalar daha sağlıklı çalışma imkânı buluyor. Biz tasarruflarımızın artmasını istiyoruz. Enflasyon hedefimize ulaşmak için para politikasının yanında başka yapısal tedbirlere de başvurmak faydalı olabilir. Özellikle tasarrufu artırıcı, harcamayı kısıcı tedbirler çok faydalı olur düşüncesindeyim.

"KUR ZARARI OLDU DENGELEYECEĞİZ" 

Kur, bilanço ve yatırımlarınızı totalde nasıl etkiliyor, sizi tahmin yapmada zora soktuğu durumlar oluyor mu? 

İştiraklerimiz arasında Enerjisa üretim yatırımlarından dolayı uzun vadeli döviz kredileri kullanıyor. Son dönemde de enerji yatırımlarına ağırlık verdik. Döviz kurlarında yaşanan artış bu açıdan bizi etkiledi diyebiliriz, bir miktar kur farkı zararımız oldu. Ama bunlar uzun vadeli krediler olduğu için zaman içinde o zarar dengelenecektir. 

ENERJİDE HALKA ARZ 2017'DE OLACAK

Enerjide halka arzı ne zamana ertelediniz? 

Enerji bizim en çok yatırım yaptığımız alan. Enerjisa’ya EON ile birlikte 7.5 milyar Euro yatırım yaptık, toplamda 9-10 milyar Euro’ya kadar çıkacak. 2017’de tüm üretim projelerimiz devreye giriyor. Halka arz da, piyasa koşullarına göre, o dönemlerde olacaktır. Bu sene düşük büyüme, elektrik fiyatları, kuraklık gibi etkenlerle elektrik piyasası için çok iyi bir sene denilemez.

"SANİYEDE KURUN YARARINI GÖRDÜK"

Zafer Kurtul, “Rekabetçi kurun ihracatımıza önemli desteği var. Biz de mesela sanayi şirketlerimizde kurdaki yeni düzeyin büyük yararını ilk çeyrek sonuçlarında gördük” değerlendirmesinde bulunuyor.

AKBANK DIŞI PORTFÖY % 60’A ÇIKAR

Enerji, portföyün ne kadarını oluşturacak? 

Sabancı portföyünün değer açısından yaklaşık yüzde 46’lık kısmı Akbank’tır. Diğer kısım 5 sektöre dağılmış, enerji, çimento, perakende, sigorta ve sanayi şirketleri. Bu portföyün dağılımını nasıl daha dengeli bir hale getiririz bunun üzerine çalışıyoruz. Enerjisa’nın başarısı portföyümüz açısından çok önemli. 

Akbank’ın ağırlığı ne kadar sürede kaça düşebilir?

Akbank çok iyi gidiyor, hızlı büyüyor, bizim hedefimiz diğer sektörlerimizi daha hızlı büyüterek toplamdan yüzde 60 civarında pay almasını sağlamak. Hedefimiz enerjinin 3-4 sene içerisinde portföyümüzde yüzde 20-25 gibi bir paya ulaşması. 

‘TÜKETICI’DE %25 BÜYÜME SAĞLIKSIZ

Kredi artışlarını tehdit olarak görüyor musunuz?

Çok yüksek bir kredi artışı oranı daha çok tüketime dayalı büyümeye işaret ediyor. Yeni dönemde eskisi gibi çok yüksek oranlı tüketici kredisi büyümesi olmayacak, öyle gözüküyor. Tüketici kredilerinin her yıl yüzde 25-30 büyümesi sağlıklı değildi, özellikle ihtiyaç kredilerinde yıllık yüzde 10 civarında artış daha sağlıklı olacak.

ENFLASYON BELİRSİZLİĞİ, GELİR TAHMİNLERİNİ BOZUYOR

Gelişmekte olan ülkeler arasında pozitif ayrışmanın yolu nereden geçer? 

Politik istikrar, düşük enflasyon, makul cari açık ve sürdürülebilir ihracat odaklı büyüme. Bugüne kadar krediye ve iç pazara dayalı büyüme oldu. Rahat borçlanma imkânları sayesinde iç piyasada tüketicinin harcama gücünde önemli artış oldu. Şimdi bir değişim geçiriyor ekonomi. Bu daha sağlıklı bir yapıya geçiş demek. Kurda rekabetçi seviyelere geldik. Kur artışının enflasyona yansıması da oldu tabii ki. Bu yıl enflasyon hedefi yüzde 5’ti, ama şimdi 2014 sene sonu yüzde 8 civarı enflasyon bekleniyor. Orta ve uzun vadede enflasyonun tahmin edilebilirliği zorlaşıyor. Bu da yerli ve yabancı yatırımcı açısından yatırım projelerindeki getirilerin öngörülebilirliğini azaltıyor.

SABANCI OLARAK '222 MİLYONLUK' DATAMIZ VAR

Küçülen ekonominin dezavantajlarını aşmak için ne yapıyorsunuz? 

Hizmetlerimizi farklılaştırıp payımızı artırmaya çalışıyoruz. Yeni konjonktürde yeni stratejiler buluyoruz. Büyük bir müşteri portföyümüz var, Akbank’ın 13 milyon müşterisi var, Enerjisa 9 milyon aboneye hizmet ediyor, Carrefoursa ve Teknosa’yı yılda 200 milyon müşteri ziyaret ediyor. Brisa’yı ve sigorta şirketlerini de eklersek Sabancı Topluluğu büyük bir portföye hizmet ediyor. Bu portföy nasıl daha iyi yönetilir, çalışıyoruz.

Meltem ersoy/Habertürk

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HOTİÇ'E "ESAS" ŞOK!

Ortaklık için Hotiç’le masaya oturan Esas Holding, görüşmeleri sonlandırdı. Kararın alınmasında marka performansındaki zayıflığın etkili olduğu belirtildi. Pe­ra­kende­de bir ortak­lık gö­rüş­me­si da­ha ay­rı­lık­la so­nuç­lan­dı. Bu yıl ba­şın­da Tür­ki­ye­’nin en bü­yük ayak­ka­bı mar­ka­la­rın­dan Ho­ti­ç’­e Esas Hol­ding ta­lip ol­muş ve or­tak­lık gö­rüş­me­le­ri baş­la­mış­tı. Geç­ti­ği­miz gün­ler­de, iki ta­raf da şart­lar üze­rin­de uz­la­şa­ma­ya­rak or­tak­lık­tan vaz­geç­ti. Uzun sü­ren gö­rüş­me­le­rin tı­kan­ma­sıy­la il­gi­li pe­ra­ken­de ko­ri­dor­la­rın­da fark­lı se­nar­yo­lar ko­nu­şu­lu­yor. İl­ki, Esa­s Holding’in mar­ka­nın per­for­man­sı­nı be­ğen­me­me­si. İkin­ci­si ise Ho­ti­ç’­in şir­ke­tin ta­ma­mı­nın ve­ya ço­ğun­lu­ğu­nun sa­tın alın­ma­sı­na ya­naş­ma­ma­sı. Fark­lı de­ğer­ler Her iki şir­ke­te de ya­kın isim­le­re, or­tak­lık­tan vaz­ge­çil­me­si­nin ne­de­ni­ni sor­dum. Şir­ke­tin de­ğe­riy­le il­gi­li iki ta­ra­fın çok fark­lı ra­kam­lar üze­rin­de...

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluşt...

EFSANE MARKA TIFFANY&TOMATO 'YU KİM SATIN ALDI?

Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. O marka geri dönüyor... Tiffany&Tomato 1990’lı yılların efsane markasıydı. Sedat Onur’a ait olan markanın mağaza sayısı 400’ü geçmişti. Bu önemli marka 1997 yılında zora girdi ve 35 milyon dolar borçla iflas etti. 1998’de ise Tiffany ve Tomato isimleri icradan ayrı ayrı satıldı. Tiffany ismini Modateks, Tomato adını da Juior Tekstil satın aldı. Tiffany ismi ise 2012’de Batik Örme’ye geçti. Batik Örme, Tiffany ismiyle mağazalar açarak markayı büyütmeye başlamıştı. Geçtiğimiz hafta yolumuz Maltepe CarrefourSA’daki Tiffany mağazasına düştü. Mağazanın ismi ve tabelasının değişmiş olduğunu gördük. Tıpkı efsane olduğu dönemlerdeki gibi Tiffany&Tomato olmuş. Batik Örme’nin sahiplerini aradık ancak ulaşamadık.  Duyduğumuza göre firma, Tomato’nun da isim hakkını satın almış. Peki, Batik Örme ne zamandır ...