Ana içeriğe atla

CADDE OUTLET'LERİ TEK TEK KAPANIYOR!

Cadde üzerindeki outlet’ler tek tek kapanıyor. ‘Çadır’ ve ‘fabrika satış mağazası’ konseptleri yaygınlaşırken outlet AVM’lerde ise işler yolunda görünüyor…

Perakendeciler outlet mağazalarda bekledikleri performansı bulamadı. Özellikle cadde üzerindeki outlet’ler tek tek kapanıyor. ‘Çadır’ ve ‘fabrika satış mağazası’ konseptleri yaygınlaşırken outlet AVM’lerde ise işler yolunda görünüyor…

PERAKENDE sektörünün en önemli sıkıntılardan biri kuşkusuz stok ürünlerdir. Sezon sonunda ellerinde kalan ürünleri eritmek için indirim kampanyalarına başvuran firmalar, bu kampanyalardan istedikleri sonucu alamayınca zaman içinde ‘outlet’ adıyla ayrı bir mağaza konsepti yarattılar. Bugün outlet mağazası olmayan firma neredeyse yok. Hatta bazı firmalar başlangıçta sadece sezon sonu ürünleri eritmek amacıyla açtıkları bu mağazalar için ayrı üretim yapma yoluna bile gittiler.

Ancak hazır giyim ve ayakkabı başta olmak üzere birçok sektörde outlet mağazacılığın cazibesini yitirmeye başladığı görülüyor. Özellikle caddelerde açılan bu mağazaların sürekli zarar ettiğini belirten perakendeciler, outlet’lerinin sayısını azaltmaya başladıklarını belirtiyorlar.

“OUTLET’E ÜRÜN KALMIYOR”

Vakko’nun İstanbul’da altı tane outlet mağazası var. Bunların üçü Avrupa, üçü de Anadolu yakasında. Bunun yanında Ankara, İzmir, İzmit ve Antalya’da da outlet mağazaları var.

Vakko Holding, bünyesindeki tüm markaların sezon sonu ürünlerini bu mağazalarda eritiyor. Outlet’lere sevk edilen ürünler bu mağazalarda yüzde 50 indirimle satılıyor. Ancak Vakko’nun sezon mağazalarındaki satışlar son dönemlerde ciddi oranlarda artmış durumda. Bunun yanında üretim esnasında ortaya çıkan defolu ürün adedi de hayli gerilemiş vaziyette. Haliyle outlet mağazalara sevk edilen ürünlerin azalması, şirkete mecburen bir outlet mağazasını kapatma kararı aldırmış.

Vakko yetkilileri bu yüzden İstanbul İdealtepe’deki mağazayı önümüzdeki yıl içinde kapatmayı planladıklarını belirtiyorlar. Vakko, bunun dışında başka bir outlet mağazasını kapatmayı şimdilik düşünmüyor. Bu arada 2012 yılında açılan Bayrampaşa Ora AVM’deki Vakko Outlet mağazasının bu AVM’nin bir süre sonra kapanması nedeniyle faaliyetini durdurmak zorunda kaldığını da hatırlatalım.

CADDE MAĞAZALARINI KAPATTI

Outlet mağaza sayısını azaltan firmalardan biri de kadın giyim üreticisi Batik. Halen 117’si yurtiçinde üç de yurtdışında olmak üzere toplam 120 sezon mağazası bulunan firma, 20 olan outlet mağazasının sayısını 17’ye indirmiş.

Batik Genel Müdürü Emre Ziyal, bugüne kadar cadde üzerine bulunan üç outlet mağazayı kapattıklarını belirtiyor. Batik, outlet mağazalarında bir önceki yıldan kalan ürünleri ve gerektiğinde sırf bu mağazalar için üretilen ürünleri satıyor. Emre Ziyal, “Outlet mağazalarımızda fiyatlar, sezon mağazalarımıza göre yarı yarıya. Dönemsel olarak ürün bazında yüzde 80 indirime kadar gidiyoruz” diyor.

Daha çok yurtdışında mağazaları bulunan bir başka kadın giyim üreticisi Gizia, son yıllarda iç piyasada da yayılmaya başladı. Şu anda çeşitli illerde 40’a yakın sezon mağazası var. Gizia Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Kutlu, mağaza sayısının artmasıyla birlikte ellerinde bir miktar sezon sonu ürünün kaldığını, bunları değerlendirmek için bir iki tane outlet mağaza açacaklarını belirtiyor. Ancak Gizia da ilk kez gireceği outlet mağazacılıkta çok fazla yayılmayı düşünmüyor.

İsmail Kutlu, “Çok sayıda outlet mağazası açmayı düşünmüyoruz. İlk etapta İstanbul’da bir tane açacağız. Bunun için dükkan arıyoruz. Outlet mağazasında bu yılın ürünlerini kesinlikle satmayacağız. Bu mağazalarda bir yıl öncesinin elimizde kalan ürünleri satılacak. Çok fazla indirim yapmayı da düşünmüyoruz” diyor.
Yurtiçinde 120 sezon mağazası bulunan Sarar ise sezon sonu ürünleri sayıları 40’a ulaşan outlet’lerinde satışa sunuyor. Bu mağazalar için ayrıca kombinli üretim de yapıyor.

SEZON ÜRÜNÜ DE SATIYOR

İç giyim firması Dagi’nin ise 74 tane sezon mağazası, 12 tane de outlet’i var. İstanbul ve Ankara’da bulunan üç outlet mağazasını ise kapatmış. Dagi Genel Müdürü Şeniz Katgı, metrekaresi büyük olan outlet mağazalarda sezon ürünü de sattıklarını belirtiyor. Bu yüzden bu mağazaları kapatmayı düşünmediklerini, hatta Ankara Forum’da kapatılan mağazayı tekrar açacaklarını söylüyor. Katgı, şunları söylüyor:

“Erkek yada kadın çamaşırında net olarak sezon ayrımı yok. Bunun yerine üretimi devam eden ya da biten ürün ayrımı yaparak, buna göre fiyatlandırma yoluna gidiyoruz. Üretimin yoğun olduğu dönemlerde çıkan hafif depolu ürünler, outlet mağazalardaki sepetlerde satılıyor. Sezon ürünü ile seri sonu ürün arasında en az yüzde 30 fiyat farkı oluyor. Bu oran sezona göre yüzde 50’nin üzerine de çıkabiliyor.”

“OUTLET’İN YERİNİ ÇADIR ALDI”

İnci Kundura’nın halen 80 sezon, 13 tane de outlet mağazası var. Outlet mağazalarının büyük bölümü İstanbul’daki çeşitli AVM’lerde bulunuyor. İnci Kundura da karlı olmayan üç outlet mağazasını kapatmış. İnci Kundura Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murad Kızıltaş, sezon sonu ürünleri daha çok internet üzerinden satmayı tercih ettiklerini söylüyor. Outlet mağazaların genel olarak zarar ettiğini ifade eden Kızıltaş, şöyle devam ediyor:

“Perakendede yeni yatırımlara firmalardan çok AVM’ler karar veriyor. Gerçek anlamda outlet AVM sayısı çok az. Birçoğu sezon ürünlerinin satıldığı AVM oldu. Outlet mağazalarımızın sayısını daha fazla artırmayı düşünmüyoruz. Hatta zarar edenleri kapatıyoruz. Çünkü geçen yılın ürününü ucuz fiyata satıyoruz. Bu kiralarla outlet mağazaların kar etmesi mümkün değil. Bu mağazaları sezon ürünleriyle desteklemeye çalışıyoruz. Bursa’da outlet mağazamız yok, belki orada bir tane açarız. Ayakkabı sektöründe bu sıralar çadır mağaza modası başladı. Bunlar outlet mağazacılığın önüne geçti.”

Bir diğer ayakkabı üreticisi King Paolo’nun ise dört tane sezon, bir tane de outlet mağazası var. Bu firma da bir outlet mağazasını kapatmış. King Paolo Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Turan, ellerinde fazla sezon sonu ürünü kalmadığından yeni bir outlet mağazası açmayı düşünmediklerini vurguluyor. Turan da outlet mağazadan kar etmediklerini, ellerindeki stoku değerlendirmek için açık tuttuklarını söylüyor.

SEZON MAĞAZASI YAPACAK

Türkiye’de 60 tane sezon mağazası bulunan Desa Deri, outlet mağaza sayısını ise bir ara 25’e çıkarmıştı. Ancak bunlardan Gaziantep, İstanbul Kartal, Bursa ve Eskişehir’deki sekiz tanesini kapatmış. Firma, geri kalanları da bu yıl içinde sezon mağazasına dönüştürmeyi planlıyor. Desa da outlet’lerde stok fazlası ya da sezondan devreden ürünleri satıyor. Fiyatları ise sezon mağazasına göre en az yüzde 30 daha ucuz. Bu yılki iç piyasa ciro hedefi 120 milyon TL olan Desa’nın, bunun 20 milyon TL’sini outlet’lerden elde etmeyi planladığını da belirtelim.

Mutfak gereçleri alanında faaliyet gösteren Esse’nin ise 110 sezon mağazasına karşılık iki tane de outlet’i var. Esse Yönetim Kurulu Başkanı Semih Şeftali, şunları söylüyor: “Outlet mağazalarımızda diğer mağazalarda da bulunan bazı özel ürün grupları dışında mevsimsel olarak sezonu sona ermiş veya bir daha mağazalarımızda yer almayacak ürünler satılıyor. Yıllık ciromuz yaklaşık 170 milyon TL. Bunun yüzde 5’ini outlet mağazalar oluşturuyor.”

Burçin BENDEGÜL / Airport Outlet AVM Genel Müdürü
“Caddelerden AVM’lere kayıyorlar”


Perakendeciler eskiden ellerinde kalan sezon sonu ürünleri, bunları toptan olarak satan firmalara verirlerdi. Şimdi bunları outlet mağazalarında eritiyorlar. Örneğin hazır giyimcilerin ellerinde her sezon yaklaşık yüzde 10-12 oranında ürün kalıyor. Outlet mağazalar daha önceleri cadde üzerinde açılırdı. Cadde üzerinde dükkan kiralarının yüksek olması nedeniyle perakendeciler bu mağazalardan beklenen performansı elde edemedi. Ayrıca caddelerdeki dükkanların küçük olması da bu mağazaların performansını olumsuz etkiledi. Outlet mağazalar ancak sürüm yaparak kar edebilir. Bunun için büyük metrekareli mağazaya ihtiyaç var.

Outlet AVM’lerde mağazalar büyük, ayrıca otopark problemi gibi sıkıntılar da yok. Bu yüzden cadde üzerindeki outlet mağazaların AVM’lerde toplanacağını düşünüyorum. Nitekim şu anda birçok outlet AVM’de boş dükkan için sıra var. Airport AVM’de de dört beş firma sıra bekliyor. Bu sıralar özellikle ev tekstili, ayakkabı ve zücaciye firmalarından talep var.

Outlet yerine ‘fabrika satış mağazası’ açacak

Porselen ev gereçleri üreten Porland, sezon sonu ürünleri satmak için outlet yerine fabrika satış mağazası açıyor. İstanbul Beylikdüzü Perla Vista ve Forum Ankara AVM’de açılacak bu mağazalar “Porland Fabrika” ismiyle hizmet verecek. Porland Yönetim Kurulu Üyesi İmge Pamukçu, söz konusu mağazaların bu sektörde bir ilk olma özelliği taşıdığını belirtiyor. Pamukçu, mağazalarda seri sonu ürünler, ihraç fazlası ekonomik ürünler, Avrupa standartlarındaki standart ürün grubu ve özel tasarımlara sahip prestij grubu ürünler olmak üzere dört farklı ürün grubunun bulunacağını söylüyor.

Özbey Men/Para Dergisi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ZORLU PLAZA HASTANE Mİ OLACAK?

Zorlu Holding’in ve holdinge bağlı şirketlerin yönetim merkezi uzun süre Avcılar’daki Zorlu Plaza oldu. Buranın da hastane olacağı epeydir konuşuluyordu. Zorlu Holding’in temeli tekstil sektörüne dayanır. Sadece Türkiye’nin değil, dünyanın da önde gelen ev tekstili üreticileri arasında bulunan Zorlu, Vestel’i satın aldıktan sonra beyaz eşya ve tüketici elektroniği sektöründe de dünyada isminden söz ettirmeye başladı. Yeni sektörlere yatırımdan geri durmayan Zorlu Holding bugün madencilikten savunma sanayine, gayrimenkulden enerjiye birçok alanda faaliyet gösteriyor. Zorlu Holding’in ve holdinge bağlı şirketlerin yönetim merkezi uzun süre Avcılar’daki Zorlu Plaza oldu. Ancak şirket bu plazadaki tüm birimlerini Levent’te, Büyükdere Caddesi üzerinde yeni inşa ettiği Levent 199 isimli gökdelenine taşıdı. Zorlu Plaza binası ise geçen mayıs ayından bu yana boş durumda. Plaza’nın sadece alt katında Zorlu Tekstil’e ait depo bulunuyor. Zorlu Holding’in bu binadan taşınacağı ve buranın da ha

RÖNESANS HOILDİNG MİLYON DOLARLIK İŞLERİ KİME BIRAKTI?

12 Milyar TL aktif büyüklüğe ulaşan Rönesans Grubu’nun Başkanı Erman Ilıcak, iş hayatındaki yeni fırsatları kovalarken, günlük icradan çekilme kararı aldı. Rönesans Grubu’nu Türkiye kamuoyu ağırlıklı olarak AVM yatırımlarıyla tanısa da grubun asıl işi müteahhitlik. Grubun lokomotif şirketi Rönesans İnşaat. Halen 13 ülkede 35 bin çalışanı olan Rönesans Grubu’nun 23 bin çalışanının Rusya’da olduğu biliniyor. 21 yılda hızla büyüyen Rönesans Grubu, bugün 12 milyar TL aktif büyüklüğe ulaşmış durumda. 2012 yılına göre aktif büyüklüğünü 2013’te yüzde 67, cirosunu yüzde 76 artıran Rönesans, dünyanın en büyük 100 müteahhitlik firması içinde 64’üncü sırada yer alıyor. Müteahhitlik ile işe başlayan grup, enerji, perakende ve sağlık sektörüne de yatırım yapıyor. Grubun büyük ortağı Erman Ilıcak, iş hayatındaki yeni fırsatları kovalarken, günlük icradan çekilme kararı aldı. Aslında genellikle 70-80 yaşının üstündeki patronların verdiği bu kararı Ilıcak, 47 yaşında aldı. Bu yılbaşında yapılan bir

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluştuk.