Ana içeriğe atla

SANAYİ'DE ÜRETİM DURDU,LÜKS'TE BÜYÜME DURMADI

Bu büyüme ‘hormonlu büyüme’ değil, ‘Mercedes’li büyüme... Büyümenin lokomotifi sanayidir. Yılın ilk çeyreğinde sanayide üretim artışı ‘sıfır’ oldu. Ancak lüks otomobil satışları iki kat arttı, büyüme lüks tüketimden kaynaklandı.

Güngör Uras'ın yazısından alıntı

‘Hormonlu’ değil Mercedes’li büyüme!


Bu büyüme ‘hormonlu büyüme’ değil, ‘Mercedes’li büyüme... Büyümenin lokomotifi sanayidir. Yılın ilk çeyreğinde sanayide üretim artışı ‘sıfır’ oldu. Ancak lüks otomobil satışları iki kat arttı, büyüme lüks tüketimden kaynaklandı

2015 yılının ilk 3 ayında Türkiye ekonomisi ‘Mercedes’ sayesinde büyüdü. Dünyada Mercedes sayesinde büyüyen tek ülke herhalde Türkiye’dir.

Diyanet İşleri Başkanı için, Büyük Türk Büyükleri için satın alınan lüks Mercedes’leri eleştirenler, bu sonuç karşısında herhalde mahcup duruma düşecekler.(!)

Tüm sanayide üretim artışı 0.0 (yazı ile; sıfır) oldu. Halkımız gıda, içki ve tütüne geçen yılın aynı dönemine göre daha az para harcayabildi.



Ama Türkiye Mercedes, BMW ve Audi satışları sayesinde (Allaha bin şükür) büyüdü. (Veya büyüyor gibi görüntü verdi!)

Otomobil alarak büyüdük

Büyümenin lokomotifi tarımsal üretimdir, sanayi üretimidir. Tarımın büyümedeki ağırlığı yüzde 4.6 gibi düşük bir ağırlık ama, sanayi kesiminin ağırlığı yüzde 33.2 oranında.
2015 yılının ilk 3 ayında tarımda üretim artışı yüzde 2.7 oldu. Sanayide ise üretim artmadı. Ama ekonomi bütünü ile yüzde 2.3 oranında büyüdü.

Büyümenin arkasında tüketim harcamalarının artışı var. Tüketim harcaması ise gıdaya, giyime değil de otomobile, lüks ve ithal otomobile gitti.

Ocak-Mart döneminde Türkiye genelinde otomobil satışları yüzde 42, hafif ticari araç satışları yüzde 78 arttı.

2014 yılının ilk 3 ayında 3 bin 233 Mercedes satılmışken, 2015 yılının aynı döneminde 7 bin 266 Mercedes satıldı. BMW satışları 2 bin 826’dan 5 bin 124’e, Audi satışları 2 bin 380’den 3 bin 398’e yükseldi.

İlk üç ayda 2014 yılında 68 bin ithal binek otomobili satılmıştı. 2015 yılında 92 bin ithal binek otomobili satıldı.

Üretimsiz büyüme olmaz

Üretimsiz büyüme sürdürülemez. Otomobil satışına dayalı büyüme, gelir dağılımındaki çarpıklığı gösterir.

Nüfus artıyor. Artan nüfusa Suriyeli göçmenler eklendi. Bir yılda gıda harcamaları artmıyor. Artamıyor. Geriliyor.

Bu durumda otomobil satışlarından kaynaklanan tüketim artışının ortanın üstü kesimin harcamaları olduğu anlaşılıyor.



Yılın ilk 3 ayında yüzde 2.3 büyüme özetle şöyle gerçekleşti:

Otomobil satışlarına dayalı tüketim harcamalarında, özel kesim tüketiminin büyümeye katkısı yüzde 3.0 oranında, kamu kesimi tüketiminin büyümeye katkısı yüzde 0.3 oranında oldu. Stoklardaki artış büyümeye yüzde 0.2 katkı yaptı. Yatırım harcamalarında artış sıfır oldu. Net dış ticaretin büyümeye katkısı negatif (eksi) 1.2 olarak hesaplandı. Sonuç olarak ekonomi yüzde 2.3 büyümüş oldu.

Milliyet

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ZORLU PLAZA HASTANE Mİ OLACAK?

Zorlu Holding’in ve holdinge bağlı şirketlerin yönetim merkezi uzun süre Avcılar’daki Zorlu Plaza oldu. Buranın da hastane olacağı epeydir konuşuluyordu. Zorlu Holding’in temeli tekstil sektörüne dayanır. Sadece Türkiye’nin değil, dünyanın da önde gelen ev tekstili üreticileri arasında bulunan Zorlu, Vestel’i satın aldıktan sonra beyaz eşya ve tüketici elektroniği sektöründe de dünyada isminden söz ettirmeye başladı. Yeni sektörlere yatırımdan geri durmayan Zorlu Holding bugün madencilikten savunma sanayine, gayrimenkulden enerjiye birçok alanda faaliyet gösteriyor. Zorlu Holding’in ve holdinge bağlı şirketlerin yönetim merkezi uzun süre Avcılar’daki Zorlu Plaza oldu. Ancak şirket bu plazadaki tüm birimlerini Levent’te, Büyükdere Caddesi üzerinde yeni inşa ettiği Levent 199 isimli gökdelenine taşıdı. Zorlu Plaza binası ise geçen mayıs ayından bu yana boş durumda. Plaza’nın sadece alt katında Zorlu Tekstil’e ait depo bulunuyor. Zorlu Holding’in bu binadan taşınacağı ve buranın da ha

RÖNESANS HOILDİNG MİLYON DOLARLIK İŞLERİ KİME BIRAKTI?

12 Milyar TL aktif büyüklüğe ulaşan Rönesans Grubu’nun Başkanı Erman Ilıcak, iş hayatındaki yeni fırsatları kovalarken, günlük icradan çekilme kararı aldı. Rönesans Grubu’nu Türkiye kamuoyu ağırlıklı olarak AVM yatırımlarıyla tanısa da grubun asıl işi müteahhitlik. Grubun lokomotif şirketi Rönesans İnşaat. Halen 13 ülkede 35 bin çalışanı olan Rönesans Grubu’nun 23 bin çalışanının Rusya’da olduğu biliniyor. 21 yılda hızla büyüyen Rönesans Grubu, bugün 12 milyar TL aktif büyüklüğe ulaşmış durumda. 2012 yılına göre aktif büyüklüğünü 2013’te yüzde 67, cirosunu yüzde 76 artıran Rönesans, dünyanın en büyük 100 müteahhitlik firması içinde 64’üncü sırada yer alıyor. Müteahhitlik ile işe başlayan grup, enerji, perakende ve sağlık sektörüne de yatırım yapıyor. Grubun büyük ortağı Erman Ilıcak, iş hayatındaki yeni fırsatları kovalarken, günlük icradan çekilme kararı aldı. Aslında genellikle 70-80 yaşının üstündeki patronların verdiği bu kararı Ilıcak, 47 yaşında aldı. Bu yılbaşında yapılan bir

ESAS HOLDİNG YÖNETİM KURULU ÜYESİ ADANALI ERHAN KAMIŞLI İSTANBUL'DA YER ARIYOR..

1964 doğumlu olan Erhan Kamışlı, Şevket Sabancı’nın kızı Emine Sabancı Kamışlı’nın eşi. Çiftin 2 oğlu var. Erhan Kamışlı tam bir golf tutkunu, ‘ailesi ve golf tutkusu’ hayatının vazgeçilmezleri.. Hastane konusunda Anadolu’ya ağırlık verdiklerini söyleyen Esas Holding Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Kamışlı, “Sağlıkta en iyi ve etik olanı yapmalısınız. Ekonomik anlamda bu yüzden işimiz zor. Biz uzun vadeli düşünüyoruz. Anadolu’da 7 hastanemizle hizmet veriyoruz. İstanbul’da yokuz ama arayış içindeyiz. Toplam 550 yatağımız var. Bu yıl 1 milyon hasta bakacağız Anadolu’da. Geçen sene bu sayı 850 bindi” dedi. Erhan Kamışlı Esas Holding Yönetim Kurulu üyesi. Pegasus, Electro World, Medline, AFM sinemaları gibi markalarıyla havacılık sektöründen sağlık sektörü ve gayrimenkule farklı alanlarda yatırımları olan Esas Holding’te sağlık alanın sorumluluğu Erhan Kamışlı’da.  Grubun sağlık ve gayrimenkul yatırımlarıyla ilgilenen Erhan Kamışlı’yla Esas Holding’in Kavacık’taki merkezinde buluştuk.